Solskensbullar

När vi skulle ha kalas igår så hade jag bakat dem här,jättegoda!


DU BEHÖVER:
1 paket (50 g) jäst
100 g smör eller margarin
3 dl mjöl
1/2 tsk salt
1 dl socker eller vit sirap
2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl
FYLLNING:
2 dl marsan eller vaniljkräm
PENSLING:
1 ägg
GARNERING:
50 g smält smör eller margarin
1 1/2 dl strösocker
TILLBEHÖR:
spritspåse


GÖR SÅ HÄR:

1. Smula ner jästen i en bunke. Smält matfetteti en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Håll den ljumma degvätskan över jästen och rör om så att den löser sig.
2. Tillsätt salt, socker eller sirap och ev kardemumma. Mät mjölet genom att hälla det luftigt direkt från påsen i ett litermått. Tillsätt drygt 2/3 av mjölet. 
3. Arbeta degen kraftigt med en träsked, ca 8 min, till degen blir blank, smidig och släpper kanten. Jäs under bakduk ca 30 min till dubbel storlek.
4.  Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på ett mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig.
5. Dela degen i två delar. Forma varje del till en längd och dela i 12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa 15 min. 
6.  Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med kräm. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 min. Värm ugnen till 250 grader.
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-10 min. Låt bullarna svalna på galler under duk. Efter gräddningen penslas bullarna med smält smör eller margarin och doppas i socker


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0